Vælg en side

Silence

oil, acrylic and spray on canvas

Silence • maleri • 2020

Galleri Benoni, København • 16. maj – 12. juni 2020

René Holm arbejder ofte med mennesker på kanten af livet og med udfordringer, som ofte placeres i et fiktivt, anonymt naturrum, René Holm søger hele tiden udfordringer med sit maleri og sin kunst, René Holm har bl.a. lavet serien Shelter, hvor mennesket var skiftet ud med telte, og serien Behind The Curtain hvor René Holm besøgte det nedlagte Elisabeth Sanatorium syd for Berlin, en interiørudstilling, hvor menneskets forfald og efterladte, bliver næsten til håndgribelig stilhed.

René Holm har siden sin ungdom haft stor interesse og nysgerrighed i at
“besøge” forladte steder, hvor besøget på Elizabeth-hospitalet mange år senere endte med en stor soloudstilling, René Holm har længe haft lyst til at besøge Chernobyl, en katastrofe kunstneren selv husker fra 1986, og i sommeren 2019, besøgte René Holm Chernobyl og byen Pripyat, hvor mere end 300.000 mennesker blev evakueret på 36 timer, et besøg hvor kunstneren besøgte skoler, legepladser, børnehaver, rådhus og byens forlystelsespark, alle steder der har summet af liv, hvin og latter.

Betræder man bygningerne, der udefra er langsomt overgroet, ser det næsten ud, som om man kan se, at de tidligere beboere er forsvundet, og ganske enkelt har efterladt alt. Nogle indretningsgenstande står stadig på deres plads, skønt kaotisk placeret og mærket af såkaldt vandalisme. Delvist knuste ruder lader luften trække gennem murværket, derinde bevæger gardiner sig, som var de rørt af spøgelseshænder. Man kan næppe unddrage sig den absolut mystiske stemning, der vidner om en tidligere livlig og ordnet fortid. Resterne i de forladte rum tjener på den måde som en impuls for vores stræben efter komplettering og fortælling, udløst af tomhedens tilstande. Enkelte ting, der er blevet alene tilbage, vinder gennem vores fantasi en symbolsk værdi, som legetøj, senge, sko mm.

Det er denne tomhed og dette følelsesmæssige vakuum, der har inspireret René Holm til at male en serie nye oliemalerier til sin kommende soloudstilling “SILENCE“ hos galleri Benoni i København. Det er René Holms soloudstilling nr. 2 i galleriet, og udstillingen var planlagt til at åbne d. 24 april, men omstændighederne har ændret sig siden vi planlagde udstillingen. Verden fik Corona. Vi vil derfor flytte åbningen til lørdag den 16. maj kl. 12-15, hvor kunstneren vil være tilstede. Udstillingen er næsten en profetisk skildring i forhold til at ramme en tid som vi nu alle er vidne til, hvor en global virus har gjort vores samfund til en forladt skueplads. Travlhed og virkekraft er blevet afløst af tomhed og længsel. Til trods for dette dunkle aspekt af ensomhed i virkeligheden og i værkerne, kan du som beskuer betragte malerierne på mange niveauer. Læg mærke til roen og stilheden. Omfavn den! Betragt den sårbare og rene æstetik rent kompositorisk som er mesterligt sammensat med fede penselstrøg. Nogle af René Holms største styrker som maler træder her frem på forreste række, og hvert værk byder på en ægte øjenvidnefortælling fra en tid, som de fleste af os husker tydeligt: katastrofen i Chernobyl.

Benoni Rockall

Silence

oil, acrylic and spray on canvas

Silence • maleri • 2020

Galleri Benoni, København • 16. maj – 12. juni 2020

René Holm arbejder ofte med mennesker på kanten af livet og med udfordringer, som ofte placeres i et fiktivt, anonymt naturrum, René Holm søger hele tiden udfordringer med sit maleri og sin kunst, René Holm har bl.a. lavet serien Shelter, hvor mennesket var skiftet ud med telte, og serien Behind The Curtain hvor René Holm besøgte det nedlagte Elisabeth Sanatorium syd for Berlin, en interiørudstilling, hvor menneskets forfald og efterladte, bliver næsten til håndgribelig stilhed.

René Holm har siden sin ungdom haft stor interesse og nysgerrighed i at
“besøge” forladte steder, hvor besøget på Elizabeth-hospitalet mange år senere endte med en stor soloudstilling, René Holm har længe haft lyst til at besøge Chernobyl, en katastrofe kunstneren selv husker fra 1986, og i sommeren 2019, besøgte René Holm Chernobyl og byen Pripyat, hvor mere end 300.000 mennesker blev evakueret på 36 timer, et besøg hvor kunstneren besøgte skoler, legepladser, børnehaver, rådhus og byens forlystelsespark, alle steder der har summet af liv, hvin og latter.

Betræder man bygningerne, der udefra er langsomt overgroet, ser det næsten ud, som om man kan se, at de tidligere beboere er forsvundet, og ganske enkelt har efterladt alt. Nogle indretningsgenstande står stadig på deres plads, skønt kaotisk placeret og mærket af såkaldt vandalisme. Delvist knuste ruder lader luften trække gennem murværket, derinde bevæger gardiner sig, som var de rørt af spøgelseshænder. Man kan næppe unddrage sig den absolut mystiske stemning, der vidner om en tidligere livlig og ordnet fortid. Resterne i de forladte rum tjener på den måde som en impuls for vores stræben efter komplettering og fortælling, udløst af tomhedens tilstande. Enkelte ting, der er blevet alene tilbage, vinder gennem vores fantasi en symbolsk værdi, som legetøj, senge, sko mm.

Det er denne tomhed og dette følelsesmæssige vakuum, der har inspireret René Holm til at male en serie nye oliemalerier til sin kommende soloudstilling “SILENCE“ hos galleri Benoni i København. Det er René Holms soloudstilling nr. 2 i galleriet, og udstillingen var planlagt til at åbne d. 24 april, men omstændighederne har ændret sig siden vi planlagde udstillingen. Verden fik Corona. Vi vil derfor flytte åbningen til lørdag den 16. maj kl. 12-15, hvor kunstneren vil være tilstede. Udstillingen er næsten en profetisk skildring i forhold til at ramme en tid som vi nu alle er vidne til, hvor en global virus har gjort vores samfund til en forladt skueplads. Travlhed og virkekraft er blevet afløst af tomhed og længsel. Til trods for dette dunkle aspekt af ensomhed i virkeligheden og i værkerne, kan du som beskuer betragte malerierne på mange niveauer. Læg mærke til roen og stilheden. Omfavn den! Betragt den sårbare og rene æstetik rent kompositorisk som er mesterligt sammensat med fede penselstrøg. Nogle af René Holms største styrker som maler træder her frem på forreste række, og hvert værk byder på en ægte øjenvidnefortælling fra en tid, som de fleste af os husker tydeligt: katastrofen i Chernobyl.

Benoni Rockall